Tijdens de vakantie
gaat de verkoop ‘gewoon’ door!

Vakantie. Heerlijk! Tijd voor ontspanning, plezier en rust. De grootste rust krijg je als verkoper als jij ‘jouw zaken’ goed geregeld hebt. Hoe zorg je er voor dat tijdens de vakantie de verkoop ‘gewoon’ doorgaat? Zet, nu het nog niet te laat is, deze 7 stappen. 

1. Verleng je vakantie met 2x2 dagen

2. Informeer je klanten met een vakantiegroet

3. Regel een backup

4. Benut de mogelijkheden van je CRM

5. Kies voor een onderscheidende afwezigheidsmelder

6. Bedank je klanten met een ansichtkaart

7. Houd 2x per week contact met de zaak

1. Verleng je vakantie met 2x2 dagen

Of je echt er op uittrekt of niet, verleng je vakantie in je agenda en in de communicatie met klanten met twee extra dagen vooraf en twee dagen erna. Benut deze dagen om met een lege mailbox en een leeg hoofd op vakantie te kunnen en om alle zaken die mensen voor jou tijdens de vakantie ‘ongezien’ hebben gehouden af te werken.

Je komt op deze manier het snelst terug in de flow van de laatste weken voor jouw vakantie.


2. Informeer je klanten met een vakantiegroet

In de twee dagen vooraf informeer alle klanten, van Mens tot Mens in een 1-op-1-bericht dat jij ‘van tot’ op vakantie bent. Niet alleen op Facebook, maar in een persoonlijk bericht. Het kan betekenen dat je honderd keer op ‘verzenden’ moet drukken. Geeft niks. Een van Mens-tot-Mens-bericht is beter dan 1 bericht aan 100 mensen. Vertel kort wat je tijdens de vakantie gaat doen. Niet overdrijven, wel open en eerlijk communiceren. Blijf je thuis om je huis te verbouwen, deel het gerust met je klant. Blijf je thuis om te ‘chillen’, zeg het! 
 

3. Regel een backup. Wees een backup.

Spreek met een collega af om jouw honneurs waar te nemen. Vermeld deze persoon in je afwezigheidmelder. Vertel deze collega waar je naar toegaat en hoe je bereikbaar bent. Geef ook aan welke mensen contact kunnen opnemen en wat deze mensen van jou gewend zijn. Wees duidelijk met criteria wanneer jij tijdens jouw vakantie voor wat en hoe gestoord mag worden. Wees op dezelfde wijze de backup voor een of meer collega’s tijdens hun vakantie!

4. Benut de mogelijkheden van je CRM

Heel belangrijk: Weet wanneer jouw klanten op vakantie zijn. Zorg in die periode dat jouw berichtenflow op UIT staat. Voorkom dat mensen na hun vakantie zich lam schrikken van de binnengekomen berichten, waar jij een onderdeel van bent. 


5. Kies voor een onderscheidende afwezigheidmelder
Deel op de FILTY-media (Facebook. Instagram. LinkedIn. Twitter. YouTube) dat je op vakantie bent. Overdrijf niet. Poch niet met vakantiezaken die jouw klanten ook zouden willen meemaken. Als je gaat parasailen in Vancouver, Canada. Noem alleen de plaats, het land en de periode dat je niet direct bereikbaar bent. Verras de mensen die jou mailen met een onderscheidend bericht. Niet alleen de dagen dat je niet direct bereikbaar bent, maar ook een bedankje voor de mensen die jouw vakantie mogelijk hebben gemaakt.
 

6. Bedank je klanten met een ansichtkaart

Hoeveel klanten heb je? 10? 100? Kijk zes maanden terug. Met welke mensen heb je 1-op-1 gesproken? Aan de telefoon? Video-online? Tijdens een bezoek?

Neem de adressen van deze mensen mee naar je vakantieadres. Verdeel je vakantie in drie delen. Schrijf in elk deel met de hand een ansichtkaart aan een derde van jouw klanten. 1e deel: de mensen die jij het langst niet meer gesproken hebt. 2e deel de mensen waarmee je voornamelijk telefonisch contact hebt gehad. 3e deel de mensen waarmee de laatste weken nog contact had. Varieer je boodschap. Laat overal terugkomen:


Beste Erik,

Een heerlijke groet vanuit Renesse. Nog bedankt dat jij deze vakantie voor mij mogelijk hebt gemaakt. Vanaf …ben ik weer direct bereikbaar. 

Gilbert
 

7. Houd 2x per week contact met de zaak

Ondanks dat jij met jouw backup duidelijke afspraken hebt gemaakt, neem tweemaal per week contact op met ‘de zaak’. Spreek voor jouw vertrek wanneer jij dit op dinsdag en donderdag (de beste dagen) doet. Zodra je op de plaats van bestemming bent, bevestig met jouw backup of het afgesproken tijdstip mogelijk is.

Houd het contact nemen kort. Kom niet met uitgebreide vakantieverhalen (houd je collega’s niet van het werk). Vermijd vragen als: ‘Hoe gaat het?’ Wat ben je aan het doen?’ Val elke keer met de deur in huis: ‘Dag met Gilbert, welke vragen heb je voor me?’ Indien geen vragen (komt vaak voor), vraag hooguit nog naar: ‘Wat is urgent dat ik nu zou moeten weten?’ Neem afscheid met de woorden: Tot donderdag rond ….uur (of dinsdag)

  

Ja, ik wil starten met slimmer online werken.

Laat een bericht achter en wij nemen contact met je op.

Blijf up-to-date. Volg onze nieuwsberichten en ontwikkelingen via: