Tips voor slimmer werken.

Werk met plezier.

Arbeidsvitaminen zijn onmisbare ingrediënten voor een plezierige en productieve werkdag.
Anders gezegd: mensen die goed in hun vel zitten en werken in een prettige omgeving, hebben meer energie en presteren beter. In deze blog geven wij jou een aantal praktische tips die zorgen dat jij en je collega's elke werkdag fluitend aan de slag gaan. 

Mail(s) met mate 
Je mailbox en de onophoudelijke berichtenstroom, kan een ware energievreter zijn. Beschouw je mailbox als een fysieke brievenbus die je een of twee keer per dag opent. Organiseer je berichten zodanig dat alle mails op de juiste plaats en in de juiste map terecht komen. En onthoud: je mailbox is geen werk, maar een communicatiemiddel dat werk kan opleveren.


Groen licht voor groen
Laat je groene vingers wapperen, want planten op de werkvloer verhogen de productiviteit, verbeteren de concentratie en verminderen het ziekteverzuim.  Een bos bloemen en een ommetje in de natuur geven trouwens hetzelfde effect. 


Vergroot je focus
Mails, telefoontjes, tweets, pop-ups; het zijn dagelijks terugkerende concentratiekillers. Focus je op wat (af)moet met zo min mogelijk afleiding en onderbrekingen. Doe liever een paar dingen goed, dan half of helemaal niet. Tip: met een dagelijkse meditatiesessie van 10 minuten vergroot je je focus en verklein je de kans op afleiding en concentratieverlies.


Slaap je slim
Uitgeruste mensen hebben meer energie, zijn creatiever en presteren beter. Ook een powernap van 20 minuten doet al wonderen voor je brein, creativiteit en energieniveau. En je weet: computer, televisie en telefoon een uur voor het slapen uit!


Werk met plezier
Mensen met plezier in hun werk zijn productiever, creatiever, maken minder fouten en hebben een lager ziekteverzuim. Een heldere taakomschrijving, duidelijke afspraken, voldoende uitdaging en een complimentje op zijn tijd dragen daaraan bij.


Zie het licht!
Voldoende licht op de werkplek is niet alleen noodzakelijk in het belang van veiligheid en concentratie, maar ook goed voor je humeur. Bovendien stimuleert het de aanmaak van vitamines. Daglicht is beter dan kunstlicht, fel licht beter dan een zwakke lamp.


Mulitasking 
Een computer kan verschillende taken tegelijkertijd uitvoeren, maar mensen kunnen dat niet. Multitasking vermindert onze prestaties, beperkt onze geheugencapaciteit en leidt tot onrust. Doordat we meer van onze hersenen vragen, verbruiken we ook meer energie dan nodig is. 

Kom uit je luie (bureau)stoel!
Het wordt wel het nieuwe roken genoemd: een zittend beroep verhoogt het risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Af en toe je benen strekken en dagelijks een half uurtje wandelen of bewegen voorkomt niet alleen lichamelijke klachten, maar verhoogt ook je productiviteit, geheugencapaciteit en werkplezier.


Weet wat je eet
Een gevarieerd voedingspatroon met de juiste vitaminen en mineralen houdt je niet alleen fit en gezond, maar vermindert ook klachten zoals chronische vermoeidheid. Denk ook aan je vochtbalans door regelmatig water te drinken.


Adempauze
Regelmatig ontspannen is goed voor je concentratie, je humeur en je algehele welbevinden. Met een paar korte rustmomenten per dag boek je al snel resultaat. Zet je computer en telefoon even uit en maak ruimte in je hoofd voor ontspanning. Let ook op je ademhaling. Een kwartier is voldoende om weer fris aan de slag te gaan.

Ja, ik wil starten met slimmer online werken.

Laat een bericht achter en wij nemen contact met je op.

Blijf up-to-date. Volg onze nieuwsberichten en ontwikkelingen via: